معرفی کتاب

معرفی کتاب برای مطالعه اولیاء:

رشد و تقویت توانمدی های هوشی و شناختی کودکان  مولف : دکتر احمد عابدی

آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان                    مولف : کوئین

همه میتونن زرنگ باشن

همه کودکان می توانند یاد بگیرند .                             مولف : مریم تاجی

پرورش  توانائیهای ذهنی و یادگیری         مولف : نرگس تبریزی آرزو احمدای

رهنمودهای کارشناس برای نوآموزان پیش دبستانی

تمارین برای تقویت  ادراک دیداری    و ریاضی


ادامه مطلب...

ادامه تمارین و تصاویر تقویت ادراک فضایی

ادامه تصاویر برای تقویت ادراک فضایی


ادامه مطلب...

تقویت مهارتهای حرکتی ظریف و استدلال فضایی

 

تقویت مهارتهای حرکتی ظریف و استلال فضایی

1-    وسایلی را در اختیار کودک قرار دهید تا آن ها را براساس ویژگی های مشترک دسته بندی و طبقه بندی کند.

2-    تصاویر مخفی را در بین سایر اشکال پیدا نموده و دور کشی نماید.

3-    ازکودکان بخواهیدکه نیمه دوم شکل را مانند نیمه اول آن کامل نماید.

4-    در موقع کتاب خواندن به او اجازه بدهید تتا کتاب را ورق بزند .

5-    تکمیل پازل

6-    با وسایل دورریختنی کاردستی درست نماید.

7-    فعالیت هایی مانند رج کردن مهره ها ، کاغذ و تا ، برش با دست ، وصل کردن خط چین ها ، پیدا کردن شکل از زمینه ،خمیر بازی به تقویت مهارتهای حرکتی کمک می نماید.


ادامه مطلب...

مهارت حل مساله - پرورش خلاقیت

مهارت حل مساله- پرورش خلاقیت

1-    از بازی سودوکو استفاده کنید . در انجام سودوکو ازسودوکوی آسان و 4 تایی استفاده و به مرور تعداد را افزایش دهید.

2-    در مورد مباحث گوناگون با او به گفتگو بپردازید و ازاو نظرخواهی کنید.

3-    در مورد کاربرد جدید برای یک وسیله خاص طراحی نماید.

4-    علت هر مسئله و هر فعالیت را از او پرسش نمایید.

5-    او را به سوال پرسیدن تشویق نمایید.

6-    قصه های ناتمام برای او تعریف کنید و از او بخواهید برای مشکلی که برای شخصیت های داستان پیش آمده راه حل ارائه دهند.

7-    در مشکلات کودکان نقش راهنما داشته باشیدو اجازه دهید خود برای حل مسائل خود تلاش نماید.

رهنمودها برای آزمون علمی مهارتی و دانشی نوآموزان

 

افزایش دقت و توجه

1-    تماشای زیاد تلویزیون و بازی های کامپیوتری باعث کاهش دقت و توجه می گردد زمان تماشای تلویزیون و بازی کامپیوتری

2-    کودک را از مسیرهای مختلف به منزل ببرید.

3-    کودکان را هدایت کنید تا مهمترین نکات آنچه را که میبیند یا می خواند ، پیدا کند.

4-    برای کودکان کتاب بخوانید و از او بخواهید که خلاصه داستان را برای شما تعریف نماید .

5-    کتابی رابرایکودک بخوانید . درمرحله بعد کتاب را مجدد بخوانید و در نیمه داستان را از او بپرسید.

6-    اجزای حذف شده از اشیاء و اشکال را در تصویر نیمه تمام شناسایی کند.

7-    از مکالمات رفت و برگشتی استفاده کنید یعنی از کودکان خوب در مورد خصوصیات یک شیء یا تصویر سوال نمایید و از او بخواهید که با ذکر جزئیات به سوالات پاسخ دهد.

8-    از کودک بخواهید ویژگی مشترک دو وسیله را بگوید . مثلاً نقطه مشترک هواپیما و جت چیست؟     گاو و گوسفند چه شباهتی دارند؟

9-    در محیط اطراف خود به دنبال الگو باشد . مانند فرش ، کاشی


ادامه مطلب...

بازی سنی کودکان

  برای اینکه بدانید در خانه برحسب مرحله رشد مغزی کودک چگونه می‌توانید با کودک بازی کنید به این راهنما توجه کنید:

 از تولد تا 4 ماهگی

 برای کودک کتاب قصه بخوانید. برای او شکلک در بیاورید. بدنش را قلقلک بدهید. به آرامی اشیایی مانند یک جغجغه با رنگ درخشان را در برابر چشم‌های نوزاد حرکت بدهید. ترانه‌های ساده و لالایی‌ها با عبارت‌های تکرارشونده برای او بخوانید. هر کاری که خودتان و نوزادتان انجام می‌دهد را برای او تعریف کنید. به عنوان نمونه «خب حالا می‌ریم سوار ماشین بشیم؛ تو رو میذارم توی صندلیت؛ مامان داره میاد توی ماشین.»

 از 4 تا 6 ماهگی

 به کودک کمک کنید حیوانات پرشده را در بغل بگیرد. چیزهایی مانند قطعات پلاستیکی را روی هم بگذارید و اجازه بدهید کودک به آنها ضربه بزند و به همشان بریزد. موسیقی‌هایی با ریتم‌های متفاوت برای کودک پخش کنید، به کودکتان کتاب‌ قصه‌های دارای تصاویر رنگارنگ درخشان نشان دهید. بگذارید کودک اشیا با کیفیت‌های متفاوت را حس کند.

 از 6 تا 18 ماهگی

  با کودکتان چهره به چهره صحبت کنید تا او بتواند بین صداها و کلمات ارتباط برقرار کند. به افراد و اشیای آشنا اشاره کنید و نام آنها را تکرار کنید. آوازهایی با جملات تکراری و حرکت‌های دست برای کودک بخوانید. با او قایم‌باشک بازی کنید.

 از 18 تا 24 ماهگی

  بازی‌های ساده‌ برای بازشناسی اشیا را با کودک انجام دهید. به عنوان نمونه «ماشین زرد یا گل قرمز را پیدا کن»، یا 3 شیء را جلوی کودک بگذارید و به او بگویید که یکی از آنها که مشخصاتی معین دارد را به شما بدهد. تا حد امکان به طور مستقیم با کودک صحبت کنید. کودکتان را با وسایل نوشتن مانند مداد شمعی و کاغذ آشنا کنید. هنگامی که برای کودکتان کتاب قصه می‌خوانید از او سوال‌های «کجا و چی» بپرسید. کودک را تشویق کنید با اسباب‌بازی‌های محبوب خودش یک بازی ابداع کند.


ادامه مطلب...

کارت های فراستیک (ادراکی –بینایی)

همانطور که می دانیم درصد بالایی از یادگیری به کودک از طریق دیداری ، بین سن 3/5 تا 7/5 سالگی بوجود می آید تاخیر در رشد ادراک دیداری موجب بوجود آمدن بعضی از آسیب های شناختی در کودک خواهد شد.

تشخیص و آموزش بچه های نا توان در ادراک دیداری در طی سال های قبل از دبستان یا در همان بدو ورود به دبستان از بسیاری شکست های تحصیلی و ناسازگاری هایی که معلول مشکلات ادراک دیداری هستند.جلوگیری می کند.

لذا برای جبران رفتارهای ادراکی-بینایی که به موقع در کودک مشکل نگرفته اند. تمریناتی تحت عنوان آزمون ارتباطات فضایی تدارک دیده شده است.

این تمرینات شامل تجربه و تحلیل اشکال ساده و طرح هایی است که کودک با وصل یک سری از نقاط با یکدیگر طرح های مشابه داده را رسم میکند .

لازم به ذکر است به کودک یادآوری شود که تمامی نقاط را از چپ به راست بکشد و در حین کار از پاک کن استفاده نکند و طرح را تصحیح نماید و نیز باید بداند که می بایست با تمرینات بیشتر بتواند با حرکت قلم و برداشتن مدادازا روی کار خطوط را رسم کند.

انجام این تمرینات توسط کودکان سبب می شود که توانایی تشخیص حالت اشکال در ارتباط با یکدیگر در آنها تقویت گرددو نیز مهارت این زمینه آنها را در تشخیص توالی حروف در یک کلمه یا توالی کلمات در یکجمله خواهد کرد. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده برای کودکانی که در ریاضیات دچار دشواری یادگیری هستند ، موثر واقع خواهد شد.


ادامه مطلب...